Sale and Leaseback

Wil jij liquide middelen vrijmaken uit bestaande bedrijfsmiddelen en tegelijkertijd operationele flexibiliteit behouden? Overweeg dan een Sale & Leaseback-regeling.

Econocom biedt met Sale and Leaseback een financieringsoplossing voor investeringen in digitale technologie en/of strategische assets.

Ontdek de mogelijkheden om financiële ruimte te creëren met de Sale & Leaseback oplossing van Econocom!

 

 

Wat is een Sale and Leaseback?

Creëer cash via IT-apparatuur

Een Sale and Leaseback houdt in dat je reeds gekochte en in gebruik genomen IT of andere hardware tegen de netto boekwaarde verkoopt aan een financieringspartner, om deze vervolgens direct terug te leasen.

Hiermee genereer je met terugwerkende kracht cash uit je eigen bedrijfsmiddelen, door niet volledig afgeschreven apparatuur te verkopen. Dit kan handig zijn als je financiële ruimte wilt creëren voor nieuwe investeringen om bijvoorbeeld de groei van de organisatie te bevorderen.

Je verkoopt de apparatuur tegen de netto boekwaarde aan Econocom en deze blijft - tegen een maandelijkse tarief - door jou in gebruik. Zo helpt Econocom met de apparatuur financiering voor jouw bedrijf. 

 

De voordelen van Sale and Leaseback:

Door een Sale and Leaseback als financieringsoplossing toe te passen voor de IT-apparatuur van jouw bedrijf of organisatie, geniet je van aanzienlijke voordelen.

Zo biedt een Sale and Leaseback het onmiskenbare voordeel dat je, door vastliggend kapitaal vrij te maken,  direct extra liquiditeit voor jouw onderneming vrijmaakt. Met deze aanpak vermijd je afschrijvingskosten en profiteer je van een maandelijkse betaling in abonnementsvorm. Je betaalt niet langer voor het bezit van de apparatuur, maar uitsluitend voor het daadwerkelijke gebruik ervan. 

Deze flexibele strategie optimaliseert de financiële positie van jouw bedrijf, biedt operationele vrijheid en zorgt voor een efficiënter gebruik van middelen. Door te kiezen voor Sale and Leaseback, benut je de waarde van jouw activa op een manier die past bij de dynamiek van de moderne zakelijke wereld.

Cash-injectie

Directe cash-injectie via de reeds bestaande IT-infrastructuur.

Periodieke betalingen

Vaste kosten tijdens de gewenste looptijd van de overeenkomst.

Minder administratie

Outsourcing van veel administratie en vereenvoudigde logistieke processen.

Wanneer is een Sale and Leaseback interessant?

In het huidige economische klimaat, waar het lenen van geld bij de bank weer duurder wordt, kan een Sale and Leaseback uitkomst bieden.

Het levert bedrijven eenmalig een cashinjectie op. En door vervolgens ‘off-balance’ te leasen, worden een aantal ratio’s op de financiële balans gunstig beïnvloed.

Voor Sale and Leaseback geldt dat voor bijna ieder bedrijfsmiddel in principe de leasing kan worden afgesloten. Een belangrijke voorwaarde is logischerwijs wel dat het betreffende object nog een relevante boekwaarde vertegenwoordigt en niet als volledig verouderd kan worden beschouwd.

Voor de leasemaatschappij geldt het volgende voor het afsluiten van een Sale and Leaseback: hoe jonger het object, hoe interessanter voor de leasemaatschappij.

Verder hangt het vooral van de leasemaatschappij zelf af, welke minimale ‘ticket-size’ er wordt gehanteerd. Er zijn bedrijven gespecialiseerd in zogenoemde ‘small ticket lease’, maar ook bedrijven die alleen grotere transacties doen.

Benieuwd naar de minimale waarde om een Sale and Leaseback af te sluiten bij Econocom? Neem dan gerust contact met ons op en wij geven jou onafhankelijk advies op maat over de financieringsoplossing. 

Contactformulier

De werking van een Sale and Leaseback?

Bij Econocom bieden we een gestroomlijnde aanpak voor Sale and Leaseback-transacties, waarmee je de waarde van je bestaande bedrijfsmiddelen benut en tegelijkertijd financiële flexibiliteit behoudt. Door slechts vier eenvoudige stappen te volgen, kies je voor een oplossing die past bij jouw bedrijfsbehoeften:

Stap 1

In de eerste fase vindt een grondige inventarisatie plaats van de aanwezige apparatuur, waarbij nauwkeurig de netto boekwaarde wordt berekend. Dit vormt de basis voor het optimaliseren van jouw financiële strategie.

 

Stap 2

Vervolgens worden alle relevante facturen en betaalbewijzen verzameld van de reeds in gebruik genomen apparatuur. Dit zorgt voor een volledig overzicht van de financiële historie van de betreffende apparatuur. De apparatuur is weliswaar in gebruik genomen, maar nog niet volledig afgeschreven.

Stap 3

Na deze grondige analyse wordt er overgegaan tot een nieuwe investering. De netto boekwaarde van de al in gebruik genomen apparatuur wordt aan Econocom gefactureerd, waarmee een helder beeld ontstaat van de waarde van de bestaande activa.

Stap 4

Ten slotte wordt een financieringsovereenkomst voor zowel de nieuwe als de reeds in gebruik genomen apparatuur afgesloten. Econocom maakt de netto boekwaarde van de apparatuur over, waarmee deze gestroomlijnde aanpak niet alleen de financiële positie versterkt maar ook de operationele efficiëntie bevordert.

 

Welke bedrijfsmiddelen komen in aanmerking voor een Sale and Leaseback?

De bedrijfsmiddelen die het meest voorkomen bij Sale and Leaseback zijn auto’s en kopieerapparaten. Maar je kan ook andere apparatuur leasen. Naast IT-apparatuur (netwerken, servers, PC’s, laptops, tablets, etc.) is het ook mogelijk om een Sale and Leaseback te doen voor bijvoorbeeld winkelautomatisering en digital signage binnen de retail, alle digitale apparatuur rondom de patiënt binnen de zorgsector, digiborden en touchscreens voor het onderwijs en nog veel meer.

 

Wat kost een Sale and Leaseback?

De kosten bij een Sale and Leaseback overeenkomst hangen af van de waarde van de verkochte apparatuur. Een hogere netto boekwaarde van de IT-apparatuur zorgt ook voor een hoger leasetarief.

Nieuwsgierig wat de nettoboekwaarde van jouw apparatuur is?

Vul ons contactformulier in,

stuur een e-mail naar info.nl@econocom.com 

of bel naar 030-6358333.

We praten graag met je verder!

Veel gestelde vragen:

Welke impact heeft Sale and Leaseback op de liquiditeitsratio's in de jaarrekening?

Sale and Leaseback kan een positieve impact hebben op de liquiditeitsratio's in de jaarrekening. Door reeds gekochte apparatuur te verkopen en deze direct terug te leasen, wordt er cash gegenereerd uit eigen bedrijfsmiddelen. Dit kan leiden tot extra liquiditeit voor het bedrijf, wat gunstig is voor de liquiditeitspositie.

Welke criteria gebruiken jullie om de waarde van activa te bepalen bij Sale and Leaseback?

Bij Econocom wordt de apparatuur verkocht tegen de netto boekwaarde. De waarde van de activa wordt dus bepaald op basis van deze boekwaarde. Dit houdt in dat de verkoopprijs gelijk is aan de boekwaarde van de activa op de balans.

Kun je als bedrijf meerdere activa tegelijkertijd in een Sale en Leaseback-regeling betrekken?

Ja, bij Sale and Leaseback kunnen in principe meerdere activa tegelijkertijd worden betrokken. Voor ieder object kan de leasing worden afgesloten, maar het is belangrijk dat elk object nog een relevante boekwaarde vertegenwoordigt en niet als volledig verouderd wordt beschouwd.

Wat zijn de kosten die verband houden met een Sale & Leaseback-regeling?

De kosten bij een Sale and Leaseback overeenkomst hangt af van de waarde van de verkochte apparatuur. Een hogere netto boekwaarde van de IT apparatuur zorgt ook voor een hoger leasebedrag. Nieuwsgierig wat de nettoboekwaarde van jouw apparatuur is? Neem dan contact met ons op!

Zijn er specifieke overwegingen voor kleine bedrijven die Sale & Leaseback overwegen?

Hoewel de basisoverwegingen voor Sale & Leaseback-transacties vergelijkbaar zijn voor zowel kleine als grote bedrijven, moeten kleine bedrijven specifieke aspecten van hun financiële, operationele, juridische en fiscale situatie in overweging nemen voordat ze een beslissing nemen. Zo zijn kleine bedrijven vaak meer beperkt in financiële middelen en reserves dan grote bedrijven. Daarom kan de beslissing om bedrijfsmiddelen te verkopen en te leasen een grotere financiële impact hebben. Het is belangrijk voor kleine bedrijven om zorgvuldig de mogelijke gevolgen voor hun cashflow, liquiditeit en financiële stabiliteit te evalueren voordat ze een beslissing nemen.

Waarom Econocom?

Onafhankelijk advies op maat

Onze financieringsoplossingen zijn merk-, bank- en leveranciersonafhankelijk. Samen bekijken we welke mogelijkheden het best bij de wensen van de organisatie passen.

Ons team staat altijd paraat

Gedurende de samenwerking staat er een multidisciplinair team klaar voor support en assistentie. Klanttevredenheid en gebruiksgemak staan altijd centraal.

Een flexibele overeenkomst

Onze oplossingen zijn maatwerk, zodat er altijd voldoende flexibiliteit is zodra de situatie van de organisatie verandert.

Papierloze administratie

De administratie verloopt op een een duurzame digitale manier, zo werken wij met elektronische handtekeningen, online assetrapportages en papierloze facturatie.

Duurzame digitale dienstverlening

Onze financieringsoplossingen ondersteunen een duurzame levenscyclus. Gebruikte apparatuur wordt opnieuw ingezet of op een professionele manier gerecycled om weer als grondstof te dienen.

Econocom;

een kwestie van economisch denken.

 

One digital company