Econocom blinkt uit door zijn cross-functionele aanpak: een unieke troef in de markt!

nieuws
published on 24-03-2025

Raphaël Adlerfligel was gedurende 30 jaar actief in verschillende commerciële managementfuncties bij IT-fabrikanten en system integrators, voordat hij in 2018 bij Econocom aan de slag ging als sales representative. In 2021 greep hij de kans om een klantenportefeuille van een sales agent over te nemen die met pensioen ging. Tegenwoordig, op 53-jarige leeftijd, vertegenwoordigt hij Econocom België in de regio Brussel voor al zijn activiteiten. 

 

Je bent enkele jaren geleden bij Econocom gestart, eerst als sales representative en later als sales agent. Waarom heb je voor Econocom gekozen? 

Ik koos voor Econocom vanwege de kwaliteit van zijn services en de uitstekende reputatie die het merk al decennia op de Belgische markt geniet. Ik werd ook aangetrokken door de cross-functionele aanpak, waarmee we complete oplossingen kunnen bieden die de distributie van apparatuur, de bijbehorende services en financiering combineren. Dit is een belangrijke troef in de vertrouwensrelaties die we met onze klanten opbouwen. Tot slot sprak het sterke ondernemerschap van Econocom mij enorm aan! 

 

Welke uitdagingen ben je tegengekomen toen je overstapte naar de rol van sales agent? 

Om eerlijk te zijn, ben ik geen specifieke uitdagingen tegengekomen. De teams van Econocom in Frankrijk en België hebben mij uitstekend begeleid tijdens mijn onboarding proces. 
Ik kreeg ook veel suport van de andere sales agenten, die gedurende mijn loopbaan erg behulpzaam en vriendelijk waren. Wanneer ik tegen uitdagingen aanloop of vragen heb, kan ik gemakkelijk met hen overleggen. We proberen regelmatig samen te komen om ervaringen te delen en van elkaar te leren. Deze relatie tussen de sales agenten is best bijzonder: we zijn allemaal onafhankelijk, maar tegelijkertijd sterk met elkaar verbonden door Econocom. We hebben er allemaal baat bij dat iedereen slaagt! 

 

Hoe ontwikkel je jouw agentschap in de regio Brussel? 

Ik probeer mijn activiteiten zo goed mogelijk te ontwikkelen, zowel in het belang van Econocom als in dat van mezelf! 
Recentelijk heeft een commerciële medewerker zich bij mijn agentschap aangesloten om mij te helpen om mijn activiteiten uit te breiden. Hij helpt bij het promoten van ons product- en dienstenportfolio aan onze klanten. Daarnaast hebben we het geluk dat we veel ondersteuning krijgen vanuit Econocom, zowel op het gebied van pre-sales als after-sales. 

 

Wat motiveert jou in je dagelijkse werk? 

Ik denk dat de belangrijkste drijfveer vooral ligt in de menselijke relaties, met onze teams en met onze klanten. Wat ik zelf het leukste vind, is tijd doorbrengen met klanten, praten over hun projecten, een goed voorstel uitwerken en dit verdedigen. Een klant die ons bedankt voor het werk dat we hebben geleverd, blijft de grootste voldoening voor een agent. 
Daarnaast is ook het puur commerciële aspect belangrijk: het tekenen van opdracht, het winnen van grote deals, het binnenhalen van nieuwe contracten... dat is pure adrenaline en geeft mij de energie om scherp te blijven!